Er heerst een pedagogisch klimaat in een huiselijke sfeer waarin ruimte voor groepsopvoeding en voor individuele ontplooiing van kinderen voorop staat. De boventoon voor dit alles vormt dat de medewerkers plezier maken met kinderen, enthousiast en vernieuwend zijn. Kortom: plezier in het werk hebben.
Er heerst een pedagogisch klimaat in een huiselijke sfeer waarin ruimte voor groepsopvoeding en voor individuele ontplooiing van kinderen voorop staat. De boventoon voor dit alles vormt dat de medewerkers plezier maken met kinderen, enthousiast en vernieuwend zijn. Kortom: plezier in het werk hebben.
Buiten de dagelijkse verzorging van kinderen biedt de omgeving een stimulans aan kinderen om zich zowel lichamelijk, sociaal-emotioneel, creatief, taalvaardig en verstandelijk te ontwikkelen. Maar ook biedt het een klimaat waar kinderen zich bewust worden van maatschappelijke gangbare waarden en normen waarbij de eigenheid van ieders (culturele) achtergrond gerespecteerd wordt.
Omdat kinderen, ouders en medewerkers uit allerlei culturen zich thuis moeten kunnen voelen in de kinderdagverblijven, moet een ieder zich (deels) kunnen herkennen in de uitstraling en inrichting van het kinderdagverblijf en in het aanbod van spel- en activiteiten.
ONZE UITGANGSPUNTEN ZIJN
Op basis van de vier opvoeddoelen zullen we beschrijven hoe we dit doen.
De vier opvoeddoelen op een kinderdagverblijf zijn:
Hoe de pw’ers dienen te handelen staat beschreven bij de interactievaardigheden (wat doe je, wat zeg je, hoe zeg je het).
Download hier onze Pedagogisch en Veiligheid en gezondheid beleid